R 35
BMW R 35 B.J. 1937
De BMW R 35 was een beetje een buitenbeentje toen hij in 1937 op de markt kwam.
Op de eerste plaats had BMW het jaar ervoor haar nieuwe buisframes geïntroduceerd,
op de R 5 en de R 6, waar zelfs de "low budget" R 20 mee was uitgerust.
Ook de telescoopvork met oliedemping was op die machines toegepast.
Maar de R 35 had nog het oude geklonken plaatframe, terwijl de telescoopvork ongedempt was.
Ook de plaats van de dynamo, op de R 20 al op het voorste krukas-einde, was weer, zoals op de oudeR 4, links boven op het motorblok.
Er was alleen een handversnellingspook, terwijl al vanaf 1936 voetschakeling was gebruikt.
Voor het frame zou kunnen gelden dat men hier de "overtollig geproduceerde" frames mee kon opmaken, maar de voorvork zonder demping was beslist niet op voorraad.
Feitelijk was de R 35 een R 4 met een kleinere boring, met de cilinderkop van de R 3.
Waarschijnlijk wilde men, toen de oorlogsdreiging steeds duidelijker werd, toch een zo goedkoop mogelijk, duurzaam en betrouwbaar product op de markt zetten.
Zeker is dat de machine ook in het Duitse leger tijdens de Tweede Wereldoorlog is ingezet.
De R 35 was duidelijk ontwikkeld als "Behördenmaschine".
Op de eerste plaats had BMW het jaar ervoor haar nieuwe buisframes geïntroduceerd,
op de R 5 en de R 6, waar zelfs de "low budget" R 20 mee was uitgerust.
Ook de telescoopvork met oliedemping was op die machines toegepast.
Maar de R 35 had nog het oude geklonken plaatframe, terwijl de telescoopvork ongedempt was.
Ook de plaats van de dynamo, op de R 20 al op het voorste krukas-einde, was weer, zoals op de oudeR 4, links boven op het motorblok.
Er was alleen een handversnellingspook, terwijl al vanaf 1936 voetschakeling was gebruikt.
Voor het frame zou kunnen gelden dat men hier de "overtollig geproduceerde" frames mee kon opmaken, maar de voorvork zonder demping was beslist niet op voorraad.
Feitelijk was de R 35 een R 4 met een kleinere boring, met de cilinderkop van de R 3.
Waarschijnlijk wilde men, toen de oorlogsdreiging steeds duidelijker werd, toch een zo goedkoop mogelijk, duurzaam en betrouwbaar product op de markt zetten.
Zeker is dat de machine ook in het Duitse leger tijdens de Tweede Wereldoorlog is ingezet.
De R 35 was duidelijk ontwikkeld als "Behördenmaschine".
BMW R 35 | |||
---|---|---|---|
Periode | 1937-1940 | ||
Categorie | toermotor | ||
Motortype | kopklepmotor | ||
Bouwwijze | langsgeplaatste eencilinder | ||
Boring | 72 mm | ||
Slag | 84 mm | ||
Cilinderinhoud | 340 cc | ||
Max. vermogen | 9 kW/12 pk (later 10 kW/14 pk) | ||
Topsnelheid | 103 km/h | ||
Aandrijving | cardanas | ||
Rijwielgedeelte | dubbel wiegframe, plaatframe | ||
Droog gewicht | 170 kg | ||
Max. totaalgewicht | 365 kg | ||
Tankinhoud | 12 ltr | ||
Voorganger | R 4 | ||
Opvolger | EMW R 35/2 en R 35/3 |