BMW R4
In 1932, één jaar na het verschijnen van de 200cc R 2, kwam BMW met deze 400cc eencilinder op de markt. De R 2 was bedoeld om tegemoet te komen aan mensen die, dankzij Duitse wetgeving, belasting- en rijbewijsvrij motor wilden rijden (dat gold voor motorfietsen met minder dan 200cc). De R 4 was duidelijk voor een andere doelgroep bestemd.
Het was een robuuste machine, met het inmiddels bekende dubbel wiegframe, dat als geklonken plaatframe was geconstrueerd. Er was geen achtervering, maar voor was een getrokken schommelvork met bladvering toegepast. Vóór en achter waren trommelremmen gebruikt. Zoals altijd had de machinecardanaandrijving. Dat was een sterk verkoopargument, omdat de motor op die manier veel onderhoudsvriendelijker was dan concurrenten metkettingaandrijving. Er bestonden immers nog geen O-ringenkettingen en daarom moesten kettingen regelmatig worden gereinigd (uitgekookt) en opnieuw worden ingevet.
Net als de R 2 werd ook de R 4 in vijf series gebouwd. Bij de eerste twee series was nog duidelijk de "afkomst" van de R 2 herkenbaar, bij de latere series waren de verschillen veel duidelijker.
Het was een robuuste machine, met het inmiddels bekende dubbel wiegframe, dat als geklonken plaatframe was geconstrueerd. Er was geen achtervering, maar voor was een getrokken schommelvork met bladvering toegepast. Vóór en achter waren trommelremmen gebruikt. Zoals altijd had de machinecardanaandrijving. Dat was een sterk verkoopargument, omdat de motor op die manier veel onderhoudsvriendelijker was dan concurrenten metkettingaandrijving. Er bestonden immers nog geen O-ringenkettingen en daarom moesten kettingen regelmatig worden gereinigd (uitgekookt) en opnieuw worden ingevet.
Net als de R 2 werd ook de R 4 in vijf series gebouwd. Bij de eerste twee series was nog duidelijk de "afkomst" van de R 2 herkenbaar, bij de latere series waren de verschillen veel duidelijker.
Serie I: vermogen: 12 pk, 3 versnellingen, gelijkstroomdynamo van 6V en 30W, geplaatst links onder het motorblok
Serie II: Vermogen: 12 pk, 4 versnellingen, gelijkstroomdynamo van 6V en 30W, geplaatst links onder het motorblok
Serie III:Vermogen: 14 pk, 4 versnellingen, gelijkstroomdynamo van 6V en 45W, geplaatst links onder het motorblok
Serie IV:Vermogen: 14 pk, 4 versnellingen, gelijkstroomdynamo van 6V en 45W, geplaatst links boven het motorblok, vanwege minder vervuiling en een grotere doorwaaddiepte van de motor
Serie V:Vermogen: 14 pk, 4 versnellingen, gelijkstroomdynamo van 6V en 45W, geplaatst links boven het motorblok
In totaal werden van de R 4 15.295 stuks gebouwd.
Serie II: Vermogen: 12 pk, 4 versnellingen, gelijkstroomdynamo van 6V en 30W, geplaatst links onder het motorblok
Serie III:Vermogen: 14 pk, 4 versnellingen, gelijkstroomdynamo van 6V en 45W, geplaatst links onder het motorblok
Serie IV:Vermogen: 14 pk, 4 versnellingen, gelijkstroomdynamo van 6V en 45W, geplaatst links boven het motorblok, vanwege minder vervuiling en een grotere doorwaaddiepte van de motor
Serie V:Vermogen: 14 pk, 4 versnellingen, gelijkstroomdynamo van 6V en 45W, geplaatst links boven het motorblok
In totaal werden van de R 4 15.295 stuks gebouwd.
BMW R 4 | |||
---|---|---|---|
Periode | 1931-1937 | ||
Categorie | toermotor | ||
Motortype | kopklepmotor | ||
Bouwwijze | langsgeplaatste eencilinder | ||
boring | 78 mm | ||
slag | 84 mm | ||
Cilinderinhoud | 398 cc | ||
Max. Vermogen | 9 kW/12 pk (later 10 kW\14 pk) | ||
Topsnelheid | 110 km/h | ||
Aandrijving | cardanas | ||
Rijwielgedeelte | dubbel wiegframe, plaatframe | ||
Drooggewicht | 120 kg | ||
Voorganger | geen | ||
Opvolger | R 35 |